De naam van de FIFA is besmet nadat zeven officials zijn opgepakt wegens corruptie. Hoelang kunnen grote sponsoren hun naam nog verbinden aan de wereldvoetbalbond?

De Zwitserse politie viel woensdag binnen in een vijfsterrenhotel in Zürich, twee dagen voor het FIFA-congres waar de nieuwe voorzitter voor de komende vier jaar wordt gekozen.

Zeven bobo’s werden van hun bed gelicht en afgevoerd, sommigen met handboeien om. Ze worden verdacht van omkoping, afpersing en het witwassen van geld. De arrestaties volgen op een drie jaar durend onderzoek van de FBI.

Het is het zoveelste corruptieschandaal rond de FIFA. Wordt het tijd voor grote sponsoren om de bond niet langer te steunen? “De naam FIFA is inmiddels meer dan besmet en dat gaat totaal ten koste van de geloofwaardigheid van je merk”, zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout tegenover de NOS. “Het kan niet anders dan dat bedrijven die betrokken zijn bij sportsponsoring vanwege de positieve associatie op een bepaald moment aangeven: tot hier en niet verder.”

Emirates en Sony afgehaakt

De wereldvoetbalbond kende tot vorig jaar zes belangrijke geldschieters die samen 144 miljoen euro overmaakten in 2014 naar de bankrekening van FIFA. Eind vorig jaar liet vliegmaatschappij Emirates echter weten te stoppen als sponsor van FIFA, na een onderzoeksrapport over de toewijzing van de WK’s van 2018 in Rusland en 2022. Dat was een gevoelige financiële aderlating voor de wereldvoetbalbond.

Officieel verlengt de luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten het sponsorcontract niet "na evaluatie van het voorstel dat de FIFA heeft gedaan voor een nieuwe verbintenis. Dat beantwoordde niet aan de verwachtingen van Emirates." Volgens het Duitse blad Der Spiegel heeft het verslechterde imago van de mondiale voetbalbond zeker met het besluit te maken.

Ook elektronicaconcern Sony verlengde het sponsorcontract met de FIFA niet aan het einde van 2014. Naar verluidt zouden de Japanners de gesloten structuur van de organisatie hekelen en tevergeefs hebben aangedrongen op hervormingen.

Volgen er meer sponsoren?

Na de invallen in Zwitserland van woensdag neemt de druk op de andere grote sponsoren toe. Maar Coca-Cola, Adidas, Hyundai, McDonald's en Visa hebben hun handen nog niet van de FIFA afgetrokken.

Creditcardbedrijf Visa is van plan om de sponsorrelatie met de FIFA te heroverwegen als de wereldvoetbalbond er niet in slaagt om te hervormen. "Onze teleurstelling is groot. We verwachten dat FIFA onmiddellijk stappen neemt om deze problemen aan te pakken."

"Deze lange controverse heeft de missie en de idealen van de FIFA bezoedeld en we hebben onze zorgen over deze ernstige beschuldigingen al eerder geuit", aldus Coca-Cola. Hyundai, sponsor van het WK voetbal in 2018, liet weten ernstig bezorgd te zijn door de arrestatie van FIFA-officials.

Sponsoren wachten af

Volgens Kevin Alavy van de firma Futures Sport + Entertainment zullen grote sponsoren hun relaties met die mondiale voetbalbond tegen het licht houden, maar niet onmiddellijk stappen ondernemen.

Ondernemingen zoals Adidas, Coca-Cola en Visa zullen er in de eerste plaats van uitgaan dat dit de sport niet zo beschadigt als bijvoorbeeld matchfixing en doping. De beschuldigingen van de Amerikaanse recherche FBI over systematische en diepgewortelde corruptie bij de FIFA ondermijnen de integriteit van de sport zelf niet, aldus Alavy.

Er is wel corruptie die de voetbalfans kwaad maakt en dat is corruptie die de eerlijkheid van het spel ondermijnt. Smeergeld over wie mag uitzenden en waar een kampioenschap wel of niet komt, valt daar volgens hem niet onder.

ND: geen FIFA-sponsoren in de krant

Ondertussen neemt het Nederlands Dagblad wel actie. De krant kondigde donderdag aan om geen advertenties meer te plaatsen van sponsoren van de FIFA. Volgens hoofdredacteur Sjirk Kuijper moeten de FIFA-sponsors hun macht uitoefenen om een einde te maken aan de corruptie binnen de organisatie.

"De taal van het geld is de enige waar dit soort organisaties naar luisteren en dat geld komt dan weer bij ons vandaan", aldus Kuijers tegenover het Radio 1 Journaal. Hij schreef een commentaar waarin hij zijn lezers uitlegt dat zij als consument een verandering kunnen bewerkstelligen. "Dan moet je ook consequent zijn en als krant ook bedenken wat je kunt doen."

Volgens Kuijpers is het verklaarbaar dat grote sportmerken de overeenkomst met de FIFA niet zomaar willen beëindigen. "Het is een enorm en zeer interessant verdienmodel. Neem Adidas, dat bedrijf verkoopt rond een WK 20 miljoen ballen", aldus Kuijpers. "Je kan de stekker wel uit de samenwerking trekken, maar dan zet je een streep door een enorme geldstroom."

Bron: Z24/ANP

Lees ook

Dit is de man die het omkoopschandaal bij de FIFA aan het rollen bracht

Deze FIFA-bobo moest eerder al ophoepelen wegens corruptie

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl